14 Şubat Dünyanın Öyküsü Dergisi Ağustos-Eylül 2014 Sayısı'ndaki yazım
Füruzan, çokluk
eril dünyanın aynasından görünen yazınımıza, kadın bakışını eklemleyen yazarlarımızdandır. Kadınlara
ait varlıklarla, olaylarla, olgularla örülü incelik dolu öyküleriyle Füruzan,
hem kadınları ve kadınlığı hem de
dünyayı anlamamızı sağlar.
Bir yazarın
bakış açısını hangi eylem ya da
varlıklarla ilişkilendirdiğini betimleyebilmek için
metindilbilim bize birbirinden farklı
yöntemler sunar. Onlardan biri eşdizimliliktir
(collocation). Füruzan’ın öykülerinin odağında ya da kıyısında daima bulunan
“kadınlık” olgusunu açımlamak için onun Kuşatma öyküsündeki eşdizimsel görünümlerden yararlanabiliriz.
Eşdizimlilik, sözcükler ve tümceler
arasında bağdaşıklık oluşturur. Sözcükler ve tümceler, ancak
eşdizimlikle bir metne dönüşürler. Örneğin aynı anlamsal alana dönük
olmaları nedeniyle ‘sokak’,
‘kaldırım’ ve ‘yol’ bağdaşıklık yaratır. “Anne” sözcüğünün eşdizimlerinden biri büyük bir olasılıkla “çocuk” olacaktır. “Okul” ve “öğrenci” sözcükleri görünürde
birbirleriyle ilişkili olmamasına rağmen “eğitim” ile
ilgili konularda birlikte görülmelerinden dolayı bağdaşıklık etkisi yaratır.
Kuşatma öyküsündeki eşdizimsel görünümleri ele almadan
önce öyküyü anımsayalım: