“Bir evin resmi içerden de yapılabilir.
Bu bir seçme işidir. Kimi dışardan sever,
kimi içerden.” M.C. Anday/Yarın Başka Koruda
Kurmaca metinlerde olay örgüsü; zaman, uzam ve kişiler
ekseninde oluşur. Yazar, seçtiği kişileri bir uzam ve zaman diliminde betimler.
Uzamı hiyerarşi, karşıtlık, benzerlik gibi nedenlerle ayrı düzlemlerde toplar.
Söz gelimi Haldun Taner’in Kızıl Saçlı
Amazon öyküsünde, seyisin kızı olduğu için, yaşadığı köşkün olanaklarından
tümüyle yararlanamayıp köşkün asıl sahiplerinin şehir dışında olduğu zamanlarda
köşkün atlarına binip mahalleliye caka satabilen bir genç kız anlatılır. Mekanların
kullanımının sınıfsal ayrıma dayandırılması kurgusal metinlerde yaygın görülen
bir durum.
Melih Cevdet Anday, Yarın Başka Koruda[1] adlı
tiyatro oyunuyla mekansal dengenin ayrılıklar ya da benzerlikler ilkesine
dayandırılması geleneğine itiraz eder gibidir. Anday bu oyununda uzamı kullanma
bakımından ev sahibi ile konuğu birbirine denkler. Ev sahipleri de konuklar da etrafta
olanları değerlendirme ve belirleme açısından benzer durumdadır. Biri
diğerinden daha yetkin değildir.